Pages

Selamat datang ke blog Bingkisan Nuraniku. Jangan lupa tinggalkan jejak sahabat-sahabat semua. Terima kasih kerana sudi ziarah blog Nurkasih Atieqah. Salam ukhwah.

Saturday, April 24, 2010

Nasihat Seorang Kakak Kepada Seorang Adik..


ADIK: Akak, adik nak tayer something boleh tak..?
AKAK: Insyaallah dik.. =) Akak kan UKK..hehehe...Unit Kebajikan dan Kaunseling..

ADIK: Hehehe..=) Erm..Ini pasal hati dan perasaan..ahaks3..
AKAK: =)

ADIK: Erm..
AKAK:
Teruskan..Insyaallah =)

ADIK: Macam ni.Kalau kita terasa teringat sangat dekat orang tu kan..Kita rasa macam dia ada dekat jer dengan kita an..Apa maksudnya ae kak..?
AKAK:
Dia seorang lelaki? Akak cuma meneka tapi kalau seorang perempuan pun, takde masalah.Itu namanya rindu..Kita selalu teringat dekat dia..Bila ada apa-apa berlaku, kita akan slalu ingat nak bagitau dia. =) Itu kita sayangkan dia dan dia adalah orang yang memang selalu kita akan ingat.Kalau nak bincang masalah,kita rujuk dia..Kita selesa dengan dia.hmm, begitu ke? =)

ADIK: A'ah..Betul kata akak tu..=) Tp an..erm...Saya citer dr mule boleh tak kak..?
AKAK:
Boleh jer dik.Silakan..

ADIK: Macam ini kak..Saya ada kenal seorang ni..Erm..Lepas itu,bile dh kenal kami bercinta..Dalam 4 bulan lebih..Macam tu la..Lepastu,dia nak sambung ijazah..die kata anggap hbgn ni cam kwn je..ok la..mmg saya takot die terganggu..mmg saya ada terpk cam2..tp xtw nk ckp camne kat die..akhir yer die yg ckp cam2 dulu..so kami sama2..cam kawan jer skg ni..lps tu entah la..skg ni agak lama lajuga x contact ngan die..tp an akk saya rasa mcm die ada jer kat hati saya..
AKAK:
Adik..boleh akak mencelah ke? =)

ADIK: Boleh-Boleh..Ada apa kak..?
AKAK:
Ok..Hmm, akak bagi pandangan peribadi ye dik..

ADIK: Erm..ok..beri lah kak....Klo pendapat yang buruk pun saya terima sebab saya memag nak minta pandangan orang.. =) Silakan akak..
AKAK: Insyaallah.Hmm, pada akak la..Adik yakin kan, rancangan Allah sentiasa yang terbaik..Adik perasan tak, Allah dah aturkan yang terbaik untuk kita..Untuk adik..Allah aturkan pertemuan dan Allah dah aturkan perpisahan dunia untuk adik dan dia..Jangan sedih yer dik..Allah dah bagi peluang dan ruang pada adik untuk berpisah secara baik..Adik bersyukurlah sebab adik tak perlu pening-peneng fikir macam mana nak elak maksiat hati..So, sekarang ni,kalau ada ruang di hati adik yang teringatkan dia..Adik cuba tepis yer dik..Syaitan ada pelbagai cara untuk tarik kita..Dia selitkan rindu..Even kalau kita solat pun dia ambil peluang untuk lalaikan kita..Jadi dalam hal ni, dia lagi suka..

ADIK: Erm..betul juga kata akak tu..dia penah pesan kalau saya rindukan dia,zikir dan selalu ingat Allah k..dia tak nak sebab dia kami macam berangan..tu yang dia pesan dekat saya..
AKAK:
Ok.Betul la cara dia.Kita perlu dekatkan diri dengan Allah..

ADIK: Erm..Betul tu..
AKAK:
Jadi..?

ADIK: Saya rasa dari pandangan akak tu..saya perlu lupakan die an akak..?
AKAK: Insyaallah.Itu yang terbaik dik..Tapi dalam proses tu, adik perlu banyak mujahadah.Nanti adik akan diuji.dengan ingatan yg lebih mendalam pada dia n adik akan ada banyak perkara yang adik rasa hanya dia yang faham.Pokoknya sekarag adik kena banyak mujahadah,dekatkan diri dengannya.Yer dik sayang. =)

ADIK: Insyaallah akak..pesanan akak akan rasa turuti..Insyaallah..Segala yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari diri ini..
AKAK: Ambik yang baik ye dik..Akak pun insan biasa..

ADIK: Insyaallah kak..Insan biasa tapi mempunyai fikiran yang luar biasa..hehehe..syukran akak..
AKAK:
Subhanallah.Akak kembalikan pujian itu kepada yang lebih berhak.Insyaallah dik..Akak cuba bantu setakat yang termampu..=)


"Semoga kita dapat ambil manfaat dari perbualan di atas.Insyaallah..Kalau ada sesiapa yang mahu tambah ataupun memberi komen.Boleh juga..Saya alu-alukan..=)"

2 comments:

fitri said...

wah..bagus betul adik tu ye..sebab sy rase realitinya x ramai yg mcm tu...biasenye diorg akan melenting bila dinasihati..org dah ade org yg tersayang katekan...

kalo bley ape2 yg bakal menganggu gugat hubungan diorg tu akan diorang tepis..tp bgs lah kalo bley terima dgn hati yg terbuka...

betul tu semua Allah dah aturkan yang terbaik buat kita...moga bertemu jodoh yang baik :)

NuR KaSiH aTieQaH said...

erm..
tapikan kalo adik tu masih berhbg sbg kawan mcm mana pula..?