Pages

Selamat datang ke blog Bingkisan Nuraniku. Jangan lupa tinggalkan jejak sahabat-sahabat semua. Terima kasih kerana sudi ziarah blog Nurkasih Atieqah. Salam ukhwah.

Monday, April 11, 2011

:: KoNtEsT KeNaNgAn zAMaN SeKoLaH ::

بسم الله الرحمن الرحيم


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Sahabat-sahabat apa khabar? Saya harap anda semua sihat disamping keluarga tersayang. Insya Allah. Ok lah kali ini saya nak cuba menyertai pertandingan 'Kontest Kenangan Zaman Sekolah' yang di anjurkan oleh Cik Nurussalwa. Kalau sahabat-sahabat nak tahu mengenai pertandingan ini bolehlah klik pada header di bawah ini.




Hermm kalau nak cerita pasal zaman sekolah rendah ini memang banyak. Bila teringat balik pasti tersenyum sendirian. :)

Masa darjah 1 hingga darjah 3 saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kuala Krau, Pahang. Sekolah saya tidaklah jauh dari rumah. Hanya jalan kaki sahaja dah boleh sampai.



Gambar ni saya ambil dekat group student SKKK di FB


Pada suatu hari, abah telah mengajar saya bawa basikal di atas jalan raya. Abah sentiasa pesan, bawa perlahan-lahan dan berhati-hati, jalan ikut tepi jangan ketengah sangat nanti kereta langgar. Saya hanya ikut arahan abah dari belakang. Almaklumla baru belajar bawa atas jalan raya semuanya pesanannya saya ikut. Yela kalau tak ikut nanti lain kali dah tak dapat bawa basikal pergi lagi jauh.


Ni gambar saya masa darjah 2. Heheh..tempat ketiga dalam darjah


Abah bawa tidaklah jauh mana. Sampai saja depan sekolah rendah saya tu, abah suruh pusing balik rumah kembali. Punyalah teruja nak pusing, saya dah tersilap langkah. Terkayuh laju hinggalah saya terlanggar tembok batu pagar sekolah. Dah la kalau nak masuk pintu sekolah tu ada bukit. Jadi apa lagi basikal dan saya pun tertonggek la. Macam orang yang dah power bawa basikal tu. Boleh angkat tayar depan tapi saya tak angkat tayar depan, saya angkat tayar belakang jer. Hehehe..

Habis tergolek saya dan basikal saya dekat situ. Adeyh. Sakit yer lah ai. Habis luka-luka dibuat yer. Masa tu saya menangislah tak kan nak gelak kan. Tapi bila dah besar ni teringat balik kejadian itu, tersenyum simpul dan nak tergelak pun ada. Hehehe.. :p


Basikal saya lebih kurang macam inilah tapi yang ni saya cari dekat google


Ok kisah basikal lagi saya nak kongsi dengan sahabat-sahabat. Kejadian ini berlaku ketika saya di darjah 5. Masa ni saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Pendita Za'ba, Tapah Road.


Gambar ibu dan adik-adik saya ketika ambil keputusan UPSR adik 2010


Ketika darjah 3 hingga darjah 6, saya dah di benarkan bawa basikal ke sekolah. Sekolah saya agak jauh dari rumah. Jadi seawal jam 7, saya dah keluar rumah. Pergi sekolah bersama lima orang kawan-kawan yang lain.

Pada suatu hari, ketika saya pulang dari sekolah. Sedang asyik kayuh basikal di tepi jalan, tiba-tiba lalu sebuah lori yang besar (dah la besar bawa laju pulak tu) di seblah saya. Ha' nak tahu apa terjadi dengan saya.

Ziiiiunnngggg terlayang sudah tudung yang saya pakai ke dalam semak. (Hahahaha..sambil tulis, sambil sengih sorang-sorang ni) Terus saya jadi tak tentu hala sebab tudung dah lari ke dalam semak. (Yela lebih-lebih lagi saya memang dah tak pernah buka tudung kalau berada di luar rumah sejak berusia 9 tahun.) Tanpa membuang masa, saya terus loncat dari basikal dan ambil tudung yang dah landing atas rumput di dalam semak. (hahaha..gelak lagi.. )

Balik dari sekolah hari itu, terus cerita dekat ibu. Puas ibu dan adik-adik gelakkan saya. Hehehe.. Saya pun gelak sekali la. Hahaha.. Tapi dalam masa yang sama, ibu tetap pesan supaya lain kali berhati-hati bawa basikal. 'Pegang handle basikal tu kuat-kuat takut nanti terjatuh kalau kenderaan besar lalu.' Almaklumla saya ni kecik jer. :p


Yang ni pulak gambar saya dengan best friend masa darjah 6. Saya jadi pengawas tu. Hehehe. Pengawas yang kecik. Ahaks3 :p


Hehehe.. Begitulah cerita saya ketika di zaman sekolah rendah. Cerita ini juga, saya rasa boleh saya berikan tajuknya 'Saya Dan Basikal'. Hehehe.. Ok tak tajuk dia? :p

Oklah, untuk memenuhi syarat pertandingan yang ke-3, saya akan tag dua sahabat saya:

1) Cik Haziqah Abd Latiff
2) Encik Lokman Hakim





Bingkisan Nurani Ku,
-Nurkasih Atieqah-

10 comments:

blackforest manesh said...

alamak kne tag lah..ap cter nak wat eh..hehe..

NuRKaSiH aTieQaH said...

hehehe...citer jer apa yg ko nak cerita masa sekolah rendah..hehehe.. :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

good luck...

NuRKaSiH aTieQaH said...

hehehe..tq kak.. :)

EJA said...

comelnye dia masa kecik :)

NuRKaSiH aTieQaH said...

hehehe..malu saya akak kata cam2.. :p tp apa2 pn syukran yer kak.. :)

cik nurussalwa said...

as'salam nurkasih =)
terima kasih ye join kontest ni..
maaf lambat dtg jenguk.. bizi sikit dengan assignment.
pape pun, memang cerita ni cerita 'saya dan basikal' lah..
hehe~
keciknye awak time sekolah..

=)

good luck ye..
cikgu tengah bagi markah.. kite tgk sape student paling cemerlang kali ni.

tQ sekali lagi ye
=)

NuRKaSiH aTieQaH said...

sama2 kasih.. :) hehehe..tu la saya memang kecik..antara yg terkecik di sekolah.. :) tq... :) cikgu sila bagi markah yer.. :)

syauqah wardah said...

wohooooooooo....comeynyer dia...ngee~ (^_^)

NuRKaSiH aTieQaH said...

hahaha..sabo jer la ngn cik azmah ni..hehehe.. :p